Dacă ţie îţi place, şi mie îmi place!

Posted on Octombrie 14, 2010. Filed under: Retele de socializare | Etichete:, |

Membrii comunităţilor virtuale au tendinţa de a urma preferinţele mulţimii, din cauza aşa-numitului instinct de turmă, potrivit unui studiu realizat de cercetătorii de la Oxford.

Studiul se bazează pe o amplă analiză a modului în care milioane de utilizatori ai reţelei de socializare Facebook adoptă un anumit tip de soft pentru a-şi personaliza contul. Astfel, timp de două luni, echipa de cercetători de la Universitatea Oxford a analizat informaţiile anonime obţinute de la aproape 100 de milioane de instalări ale diverselor aplicaţii pe paginile personale de pe Facebook. Cercetările au constat în analizarea în detaliu a peste 2.700 de aplicaţii şi jocuri instalate de peste 50 de milioane de utilizatori ai reţelei Facebook, disponibile pentru download şi share.

Aplicaţii adoptate de o cincime din utilizatorii de Facebook

În urma studiului efectuat de cercetătorii de la Oxford, s-a constatat că, în momentul în care o aplicaţie avea o rată medie de peste 50 de instalări pe zi, popularitatea acesteia atingea cote maxime, fiind folosită apoi la scară largă de prietenii prietenilor unui anumit utilizator. În mod normal, o aplicaţie simplă (de genul unor întrebări haioase cu răspunsuri limitate generale sau personalizate) este instalată de 1.000 de utilizatori, dar o aplicaţie considerată fruntaşă în topul reţelei este adoptată automat de o cincime din întreaga populaţie virtuală a Facebook-ului.

Autorii studiului avertizează că influenţa comportamentului social joacă un rol cheie în procesul de acceptare/respingere a anumitor aplicaţii, fără a se ţine cont de condiţiile uneori severe de utilizare a acestora (unele aplicaţii au acces la datele personale ale unui utilizator şi ale prietenilor săi şi pot chiar folosi reţeaua de socializare în numele persoanei res-pective: să posteze în wall-ul lor sau al prietenilor, să tag-uiască prietenii sau, mai nou, să trimită invitaţii pe e-mail prietenilor, în schimbul folosirii acesteia).

Utilizatorii reţelei Facebook pot vizualiza, de asemenea, o listă cu cele mai folosite aplicaţii – un fel de listă cu best-seller-uri, astfel încât pot fi la curent cu cele mai în vogă aplicaţii din comunitatea lor de prieteni. „Oamenii au devenit din ce în ce mai influenţaţi de alegerile prietenilor virtuali, în ciuda gradului de popularitate a unui produs , care îşi creşte notorietatea mai degrabă prin utilizare multiplă decât prin calităţile sale intrinseci”, spune Felix Reed-Tsochas, cercetător principal la Institutul de Cercetări şi Inovaţii din cadrul Universităţii Oxford.

Marketingul direct câştigă teren

Studiul pune în evidenţă un alt efect al instinctului de turmă, condiţionat de un anumit comportament social manifestat în spaţiul virtual, şi anume că tehnicile standard de promovare a unui nou produs (voturi directe sau reclame) sunt influenţate de modul de „consacrare” prin tehnica marketingului direct, de tipul „eu am folosit şi e OK”. De altfel, cea mai amplă cercetare realizată până acum privind distribuţia la nivel global a utilizatorilor de internet şi a obiceiurilor de trafic, denumită „Viaţa Digitală”, relevă faptul că, în ultimii ani, consumatorii pieţei online au început să petreacă din ce în ce mai mult timp pe site-urile profesionale şi de socializare, precum Lin-kedIn şi Facebook, decât pentru activităţi uzuale pe internet, cum ar fi  expedierea de e-mailuri. Studiul a fost realizat de firmaTNS în 46 de ţări pe un lot de peste 50.000 de persoane. În fruntea topului celor mai „sociabili utilizatori online” se află locuitorii din Malaiezia, care au, în medie, 233 de prieteni pe reţelele sociale. La polul opus se situează japonezii, cu doar 29 de contacte favorite, fiind probabil mult mai selectivi în alegerea prietenilor virtuali.

Make a Comment

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

%d blogeri au apreciat asta: